Kan jag kräva att min hyresvärd byter ut en missfärgad plastmatta i min lägenhet?

Jag bor i en hyresrätt och i min toalett har jag en ganska gammal plastmatta som det egentligen inte är något fel på men det är väldigt stora och tydliga missfärgningar på plast golvet. Hyresvärden säger att de får man leva med. Har jag rätt enligt lag att få det ändrat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresvärdens skyldighet gentemot hyresgästen finns i Jordabalken (JB) kap 12, vilket även kallas för Hyreslagen och det är den lagen jag kommer att utgå ifrån.

Vad har hyresvärden för skyldighet att underhålla lägenheten?

När du som hyresgäst flyttar in i lägenheten har hyresvärden en skyldighet att tillhandahålla lägenheten i “sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet”, 12 kap 9 § 1 st JB. Under hyrestiden ska hyresvärden fortsätta hålla lägenheten i detta skick och därutöver har hyresvärden en skyldighet att med tidskäliga mellanrum utföra reparationer och underhåll i lägenheten för sådant som förslits av ålder, 12 kap 15 § 2 st JB. Det kan exempelvis vara tapetsering, målning och andra liknande reparationer. Byte av plastmatta bör anses vara en sådan liknande reparation och alltså något som hyresvärden är underhållsskyldig för. Innebörden av “tidskäliga mellanrum” varierar men ett tidsintervall på 14 år har ansetts skäligt när det kommer till tapetsering och målning. Om det har gått ungefär 14 år sedan din hyresvärd senast underhöll lägenheten är hen alltså skyldig att byta ut din plastmatta.

Det går att undkomma underhållsskyldigheten genom en förhandlingsklausul, alltså en form av avtalsvillkor, i hyresavtalet. Eftersom jag inte vet hur ditt hyresavtal ser ut rekommenderar jag dig att kolla igenom det. Finns inget sådant avtalsvillkor är det Hyreslagens regler om underhållsskyldighet som gäller. Är du medlem hos Hyresgästföreningen rekommenderar jag dig att kontakta dem om du och din hyresvärd fortsatt inte kommer överens.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare