Kan jag nekas medlemskap i bostadsrättsförening om jag har betalningsanmärkningar?

Hej! Min kusin ska ge sin lägenhet som gåva till mig, den är återbetalt, hon har inget lån på den. Problemet är att jag har flera betalningsanmärkningar och vet inte om detta kan bli problem för att få lgh i gåva och få tillträde i bostadsrättsföreningen? Tack på förhand! Hälsningar

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om du kan bli accepterad som bostadsrättsinnehavare av bostadsrättsföreningen om du får en bostadsrättslägenhet i gåva och har tidigare betalningsanmärkningar.

Vad gäller för reglering kring bostadsrättslägenheter?
När det gäller gåva i form av bostadsrättslägenhet krävs vissa formkrav för att överlåtelsen ska vara giltig, enligt 6 kap. 4 § i bostadsrättslagen. Det krävs bland annat att ett avtal om överlåtelsen ska upprättas skriftligen och skrivas under både av överlåtaren och den som är den nye ägaren av lägenheten. Vidare enligt 6 kap. 5 § bostadsrättslagen så är en överlåtelse ogiltig om den som bostadsrätten överlåtits till vägras medlemskap i bostadsrättsföreningen. Vidare enligt 6 kap. 6 § krävs det att föreningen meddelas om att överlåtelsen har skett och därmed är du också den som svarar för de förpliktelserna som åligger dig som bostadsrättshavare.

Kan jag bli nekad att inträda som bostadsrättshavare av bostadsrättsföreningen?
Det krävs dock inga större krav på en ny medlem annat än att sökanden ska vara skötsam, vilket omfattar både skötsamhet i allmänhet, men också skötsamhet vad det gäller förmåga att betala avgift till föreningen. I ekonomiskt hänseende innebär det att den nye medlemmen ska kunna göra rätt för sig gentemot föreningen. Finns det tidigare betalningsanmärkningar så som skulder hos kronofogdemyndigheten kan det utgöra skäl för bostadsrättsföreningen att neka medlemskap, då det kan tänkas föreligga bristande betalningsförmåga hos den sökande. Det ställs dock inga krav på att den blivande medlemmen ska kunna uppvisa att den har regelbunden inkomst, men avsaknad av sådan i kombination med allvarligare betalningsanmärkningar kan vara skäl nog för att bostadsrättsföreningen väljer att neka medlemskapet.

Sammanfattningsvis
Om det föreligger på det vis att du har flertalet allvarliga betalningsanmärkningar kan du nekas medlemskap till bostadsrättsföreningen, vilket också gör att överlåtelsen av bostadsrättslägenheten är ogiltig. Det kan bero på vilka typer av betalningsanmärkningar som föreligger och hur stora summor det handlar om.
Vad du kan göra om du tycker att du blivit felaktigt nekad medlemskap är att inom en månad efter att bostadsrättsföreningen lämnar beslut om nekat medlemskap är att hänskjuta ärendet till Hyresnämnden för ytterligare granskning.

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare