Kan jag och min partner avtala om vårdnaden innan barnet har fötts?

Hej min tjej vill skaffa barn men jag tänker på framtiden om vi nu skulle bryta upp så brukar oftast kvinnorna få bestämma om vårdnad.

Jag skulle vela skriva ett kontrakt/avtal där jag får vårdnad vid ett uppbrott mellan oss.

Jag har en bättre livs situation om detta skulle ske med tanke på att jag tjänar mer och har ett flexiblare jobb, villa.

Jag har båda mina föräldrar kvar som bor ihop och kan hjälpa till närsomhelst samt två syskon.

Så jag anser att barnet/barnen skulle få ett bättre liv med mig.

Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När vårdnaden om barn ska beslutas så är det alltid barnets bästa som ska bestämma utfallet (Föräldrabalk 6 kapitlet 2a§). Det stämmer inte riktigt så som du säger att det oftast är mödrarna som bestämmer om vårdnad, när en domare avgör en vårdnadstvist så ska hen ta hänsyn till helheten. Det som du syftar på är troligtvis att mammor i större utsträckning får ensam vårdnad än pappan men det är absolut inte en övervägande majoritet.

Som du beskriver din livssituation så har du ett ”bra utgångsläge” men jag vet såklart ingenting om din partners livssituation. Det är inte bara lönenivå och familjesituation som tas in i barnets bästa, men det är såklart positivt.

Du kan inte avtala om vårdnad innan barnet är fött.

Det går att avtala om vårdnaden då (om) ni bestämmer er för att gå isär, då ska ni båda vara överens om att du ska ha ensam vårdnad. Avtalet ska godkännas av socialnämnden och det gör dem om avtalet inte strider mot barnets bästa (Föräldrabalk 6 kapitlet 6§).

Om socialnämnden inte godkänner avtalet eller om du och din partner inte kan komma överens om vårdnad/umgänge så kommer en domstol att tillslut avgöra tvisten.

Slutsats

Ett avtal om vårdnad och umgänge kan endast ingås i samband med separationen, du kan alltså inte avtala om detta redan innan det är avlat.

Hoppas att du känner att du fått svar på frågan, annars får du gärna kommentera nedan eller återkomma.

MVH

Måns LundvallRådgivare