Kan jag säga upp en privatuthyrd lägenhet i förtid?

Hej!

Har en fråga ang uppsägning av hyresavtal på lägenhet hos privat fastighetsägare. Står i hyresavtalet att jag tidigast kan säga upp avtalet 20191101 och efter de är det 3 månader till avflyttning , finns det någon möjlighet att säga upp innan? Och i så fall vad gäller för avflyttningstid? Bekymret att vi vill/måste flytta innan är att något i huset har gjort att min allergi återkommit så har haft konstant besvär i luftvägarna dem senaste månaderna. I delar av lägenheten känns en mycket knepig doft som inte går bort, sätter sig även i våra kläder / möbler. När vi titta på lägenheten var temperaturen låg inne och nu när vi höjt värmen luktar de mer o mer. Vill få ordning på detta snarast då jag inte orkar vara "sjuk" längre o har tre barn som jag är rädd om.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller tidsbestämda hyresavtal så är huvudregeln att de gäller till den utsatta tiden, men de går att säga upp innan tiden har gått ut (3 § lag om uthyrning av egen bostad). Detta innebär att du, trots att avtalet är på bestämd tid, har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid.

När det kommer till uppsägningstid så gäller en månads uppsägningstid för dig som hyresgäst och tre månader om det är hyresvärden som säger upp hyresavtalet (3 § andra stycket, lag om uthyrning av egen bostad). Det går att avtala om andra uppsägningstider än dessa men om det ni avtalat är till nackdel för dig som hyresgäst så gäller inte det ni avtalat om utan det som står i lagtexten (2 § lag om uthyrning av egen bostad).

Så trots att det i avtalet står att avtalet gäller tills tre månader efter den första november så har du rätt att säga upp hyresavtalet i förtid med en månads uppsägningstid. Hade det inte rört sig om en uthyrning av en privat fastighetsägare så hade inte lagen om uthyrning av egen bostad varit aktuell utan man hade istället fått se i vad som brukar kallas Hyreslagen (12 kap. jordabalk).

Angående din allergi och lukten i lägenheten så finns vissa regler som gäller för att lägenheten ska anses vara i brukbart skick. I dessa frågor, som inte regleras i lagen om uthyrning av egen bostad får man se till Hyreslagen. Där gäller att en lägenhet ska vara i brukbart skick sett till förhållandet på orten och vad som avtalats (12 kap. 9 & 15 § jordabalk). Det är möjligt att det skulle kunna gå att få hyresnedsättning på den grunden men det är svårt för mig att avgöra enbart på denna informationen.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare