Kan jag sitta kvar i styrelsen i bostadsrättsföreningen trots att jag flyttar?

Sitter i en bostadsrättsstyrelse . Mitt mandat går ut i april men jag gör en flytt från föreningen den 1/12 i år. Min fråga är om jag kan sitta kvar i styrelsen mandatperioden ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med frin fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening, där ditt mandat går ut i april år 2024 men du flyttar från föreningen den 1 december i år (2023), och din fråga är om du kan sitta kvar i styrelsen hela mandatperioden ut.

Den reglering som styr en bostadsrättsförening är föreningslagen samt föreningens egna stadgar.

Kan jag sitta kvar i styrelsen trots att jag flyttar?

Det finns ingen skyldighet för dig att avgå då du flyttar. Däremot är det ovanligt att en styrelseledamot som flyttar, fortfarande sitter med i styrelse. Detta eftersom att den personen inte bör ha något större intresse av att sitta med i styrelsen och värna om bostadsrätterna.

Ifall du skulle vilja avgå så brukar en styrelseledamot sitta kvar tills denne flyttar. I regel finns det sedan suppleanter i en bostadsrättsförening som smidigt kan ta styrelseledamotens plats vid avgång. Därmed brukar det inte behövas en ny stämma för att en styrelseledamot flyttar.

Sammanfattningsvis

Alltså, finns det ingenting som hindrar dig mot att sitta kvar som styrelseledamot tills din mandatperiod är slut. Det är emellertid relativt ovanligt.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare