FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/03/2018

Kan jag som dödsbodelägare företrädas av min son utan att han har en skriftlig fullmakt?

Hej Jag undrar som dödsbodelägare, kan jag anlita min son som företräder mig utan att ha en skriftlig fullmakt. Skall det meddelas de övriga dödsbodelägare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är enligt 18 kap. 1 § ärvdabalken att dödsbodelägare tillsammans förvaltar över dödsboet.

Det första man ska göra är att undersök om den avlidna har skrivit ett testamente där det står om en särskild person ska vara testamentsexekutor. En testamentsexekutor har rätt att sköta hela eller delar av dödsboet istället för dödsbodelägare. Om det inte finns en testamentsexekutor har dödsbodelägare själv ansvar att sköta dödsboet eller utse en person som ska göra det.

Den som ska ta hand om den dödas ekonomi under den första tiden behöver ha en släktutredning med dödsfallsintyg. Först då går det att exempelvis avsluta avtal och autogiron eller tala med försäkringsbolag och en boutredningsman.

Släktutredning med dödsfallsintygbeställer du hos Skatteverket genom att ringa 0771 - 567 567.

Den som sedan väljs ut att sköta dödsboet behöver en skriftlig fullmakt som alla dödsbodelägare skriver under.

Om utomstående ska sköta dödsboet --> du, någon annan än du eller andra dödsbodelägare ska sköta vissa delar i dödsboet, kan begravningsbyrån skriva ett vårdnadsintyg som intygar vem som har rätt att sköta det praktiska med dödsboet. Dödsbodelägare kan även skriva en fullmakt.

Om dödsbodelägare inte kommer överens om hur dödsboet ska skötas eller arvet fördelas kan tingsrätten, utse en utomstående till boutredningsman, skiftesman eller bodelningsförrättare. På domstol.se kan du läsa mer om hur man ansöker om hjälp av en utomstående person.

Sammanfattningsvis behövs oftast en fullmakt från dödsbodelägare för att någon ska kunna sköta dödsboet. Detta främst när man är flera dödsbodelägare.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare