Kan jag som svensk medborgare åka till Sverige trots inreseförbud?

Hej

Jag undrar om jag som svensk medborgare, svensk pass, men folkbokförd i Norge, får åka från Norge till Sverige under rådande omständigheter (Corona) med inreseförbud från Norge?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Min tolkning av din fråga
Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som svensk medborgare får åka från Norge till Sverige, trots att det finns ett inreseförbud som innebär att man inte får resa in till Sverige från Norge.

Som svensk medborgare har du alltid rätt att resa in i landet
Inreseförbud gäller utländska medborgare. Det här innebär att du som svensk medborgare får åka till Sverige under rådande omständigheter trots inreseförbudet. Du har nämligen som svensk medborgare alltid rätt att återvända till Sverige (2 kap. 7 § regeringsformen).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare