FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/11/2018

Kan jag stämma bostadsrättsföreningen för att de flyttat på mina saker vid renovering?

Bor i en bostadsrätt och det håller på installeras in rör i trappuppgången och in i lägenheterna. Fick papper på att dom ska in i min lägenhet mellan 15-16/10 och det gjorde dom. Idag den 22/10 kommer jag hem trött från jobbet och ska ha gäster hemma men då ligger alla mina skor och jackor samt klädhängaren bort plockad då dom täckt igen rör som dom installerat veckan innan. På en stor kartong bit står det "målaren kommer onsdag-torsdag häng inte tillbaka klädhängaren". Detta är asså om 2-3 dagar!!!??

Ingen information om att dom skulle in detta datum ens och jag orkar verkligen inte plocka upp allt och fick säga till mina gäster att dom får komma en annan gång(pinsamt). Dessutom står det att det skulle arbetas i badrummet på lappen vi fick och inte korridoren

Kan jag stämma hsb i det här fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 13 § bostadsrättslagen (1991:614) (BRL) (här) har föreningen rätt att få tillträde till lägenheten för vissa ändamål. Detta kan t.ex. vara att utöva löpande tillsyn för att kontrollera att lägenhetsinnehavaren håller lägenheten i gott skick eller i syfte att undersöka om det föreligger underhålls eller reparationsbehov som föreningen ansvarar för. Föreningen har vidare rätt till tillträde för att åtgärda brister som egentligen ligger på bostadsrättshavarens ansvar. Rätt till tillträde föreligger också om det sker i syfte att utrota ohyra, även om lägenheten inte skulle vara drabbad, vilket hänger ihop med att styrelsen har en särskild skyldighet att avhjälpa ohyra. Det bör även framhållas att det i föreningsstadgarna kan finnas bestämmelser om rätt till tillträde eller inspektion av lägenheterna varför du bör kontrollera dessa. Slutligen har föreningen rätt till tillträde för visning om lägenheten skall tvångsförsäljas.

I förarbetena till lagen sägs att tillsynen skall vara nödvändig och inte medföra större olägenheter än nödvändigt för bostadsrättshavaren. Föreningen har alltså rätt till tillträde till lägenheterna, men då denna inte ovillkorlig torde det föranleda att man bör kunna motivera det hela. Det finns inte några särskilda formkrav för hur information om tillträde skall ske. Föreningen skall dock se till att bostadsrättshavaren meddelas i god tid.

I detta fall har de haft rätt till tillträde. Du har förvisso inte meddelats. Det medför dock inte skadeståndsskyldighet för föreningen. Det verkar heller inte som att det föreligger sakskada, alltså, det verkar inte som att dina saker skadats, varför det inte finns grund att stämma föreningen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare