Kan jag ta del av morfars arv? (istadarätten)

Morfar gick bort nyligen samt så har min mor gått bort för ett tag sedan. Morfar har 2 barn till. Tillfaller en del av arvet till mig pga av mors bortgång så jag hoppar upp i rangordningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Det är helt korrekt som du säger. När en förälder har gått bort så träder dennes barn i stället, detta kallas för ”istadarätten”. Rent tekniskt går det till som så att efter din morfars bortgång delas dennes arv upp i arvslotter. Din morfar hade tre barn. Då säger ”stripalgrundsatsen” att varje barn tar lika lott. Då det finns tre barn delas arvet upp i tre arvslotter och varje barn får en lott. Eftersom din mor har gått bort träder hennes barn i hennes ställe, enligt istadarätten. Hennes barn delar på hennes lott. Detta innebär att om din mor har två barn så delas hennes arvslott i två osv.

Med vänliga hälsningar,

Marcus CarlssonRådgivare