Kan ljudanläggning ingå i fastighetsköpet?

Hej!

Vi har köpt en fastighet (hus och mark) där det är installerat en ljudanläggning som är inkopplat i kök, vardagsrum och på uteplatsen. Nuvarande ägare erbjuder nu att sälja denna ljudanläggning men skulle inte detta kunna ingå i fastighetsköpet? Vid visning var dessa installerade och monterade, ägarna har inte uttryckligen sagt att de inte ingår i försäljningen, således har vi inte skrivit något om det i köpeavtalet. Vi är inte helt säkra på hur högtalarna är installerade, om sladdarna går igenom väggarna eller inte t.ex. men om detta skulle kunna ingå i försäljningen, vad är så att säga kraven? Måste sladdarna gå igenom väggarna och systemet är inbyggt i huset på det sättet för att det ska anses vara byggnadstillbehör? Det enda vi minns från visningen och som vi ser på bilder är att små högtalare är monterade i hörnen i nämnda rum.

Hoppas på snabbt svar och stort tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ljudanläggningen ska ingå i fastighetsköpet måste det vara ett byggnadstillbehör enligt 2 kap 1 § jordabalken (förkortas JB) (se lagen här). Byggnadstillbehör är fast inredning eller sådant som byggnaden blivit försedd med, om det är ägnat för stadigvarande bruk. Fast inredning är till exempel element och kyl och frys.

Frågan blir då om byggnaden blivit försedd med ljudsystemet för stadigvarande bruk, om så är fallet anses det som byggnadstillbehör. Kravet på "stadigvarande bruk" innebär att föremålet normalt vara till nytta oavsett vem som råkar äga fastigheten. Föremålet ska ha tillförts byggnaden så att även om man säljer huset har de nya ägarna nytta av föremålet, som till exempel med en spis. I praxis har man ansett att en inbyggd diskmaskin, motordelen till en centraldammsugare och en parabolantenn är byggnadstillbehör. I detta fall kan man nog se ljudsystemet som ett byggnadstillbehör om det är så att sladdarna går genom väggarna. Då har man ju installerat det med syftet att de ska finnas kvar, annars skulle man ju behöva riva upp väggen när man flyttar.

Är det istället så att ljudsystemet bara är installerat och lätt kan flyttas på och tas med, som till exempel en tv, utgör det inte byggnadstillbehör och följer då inte automatiskt med i fastighetsköpet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare