Kan man äga en bostadsrätt samtidigt som man är skriven på en hyresrätt?

Hej! Jag och min sambo är på väg att separera. Vi äger tillsammans en bostadsrätt vilken sambon vill köpa ifrån mig. Han har dock också en hyresrätt där han är skriven. (Han har aldrig varit skriven på bostadsrätten.) Meningen är att han ska köpa bostadsrätten för våra barn (mindreåriga) som skulle ensamma stå skrivna på bostadsrätten. (Han skulle växelvis bo på sin hyresrätt och bostadsrätten då vi har delad omvårdnad.) Har han rätt att äga bosradsrätten där barnen står skrivna även om han själv är skriven på sin hyresrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt för din sambo att äga en bostadsrätt där barnen står skrivna trots att han själv står skriven på sin hyresrätt. Det finns inget krav som säger att han måste vara skriven på bostadsrätten bara för att han äger den. Själva ägandet är inget problem i sig då barnen är ämnade att vara skrivna där. Det skulle dock kunna bli problematiskt om han endast äger bostadsrätten i syfte att hyra ut den och att tjäna pengar, men så verkar inte vara fallet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare