FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2017

Kan man åka utomlands med barnen utan andra förälderns medgivande?

Hej.

Vi har delad vårdnad av barnen. 50/50.

Jag fyller 40, sonen 10 och dottern 6.

Vi började planera att till nästa höst ta en all inclusive resa till Kanarieöarna med Bamseklubben eller liknande.

Min nuvarande och hennes barn planerar även att följa med.

Barnens mor (boföräldern) sätter sig emot detta pga terrorhot i världen och miljöpåverkan från flyg och risken för flygplansolyckor.

"så länge jag lever kommer jag inte skriva på några papper för att du ska kunna ta dem utanför Sveriges gränser."

Fråga.

Finns det något jag kan göra? Kan hon förstöra för oss andra bara för att jävlas? Hur långt får jag egentligen åka utan hennes medgivande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ni har gemensam vårdnad om barnen innebär det att samtliga beslut gällande barnen ska fattas i samförstånd. Just när det kommer till semesterresor så finns det tyvärr inget klart och tydligt svar i lagen på hur regleringen ser ut när föräldrarna inte kan komma överens. Det viktiga att tänka på är dock att umgänget med barnen är till för barnen och inte föräldrarna, vilket gör att man alltid ska utgå från vad som är barnets bästa.

Enligt praxis så har det generellt sett varit svårt för den andra föräldern att motsätta sig kortare semesterresor, även utrikes, så länge det inte finns någon uppenbar omständighet som skulle gå emot barnets bästa. Alltså har föräldrar kunnat åka på semestrar med sina barn fastän den andra föräldern inte gått med på det, under förutsättning att det var den förälderns "vecka" eller liknande.

UD har dock ståndpunkten att en utrikesresa med barnen kräver båda föräldrarnas godkännande. (HÄR kan du läsa den publikationen.) Detta är även något som olika länder är olika strikta med, just för att förhindra olovliga bortföranden av barn och människohandel. Det kan därför i vissa fall hända att man blir nekad att gå ombord om man som ensam förälder försöker ta med barnen på resa och inte kan visa upp den andra förälderns medgivande. Detta är troligtvis inget som blir aktuellt på er resa, men det kan vara bra att ha i åtanke att risken finns.

Tyvärr är det alltså inte det lättaste att åka utomlands med sina barn då man har gemensam vårdnad och den andra föräldern motsätter sig. Min rekommendation är att försöka prata med mamman igen och försöka trycka på vad som är barnets bästa. Om inte det fungerar kanske det är enklare att ta hjälp med en utomstående jurist. Vid eventuell tvist i domstol om umgänge kan även era olika ageranden få olika konsekvenser i bedömningen om vem som är bäst lämpad osv. Om ni vill ha vidare hjälp rekommenderar jag er alltså att ta kontakt med jurist. Om ni vill boka rådgivning av jurist här på Lawline så kan ni kontakta dom HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare