Kan man arbete mer än 100% hos en och samma arbetsgivare

Hej, Kan man jobba mer än 100% hos samma arbetsgivare? Ex. Jobbar 100% som administratör och 10% som något annat. Samma arbetsgivare men olika roller och mer än 100%?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om arbetstider, svaren finns främst i arbetstidslagen.

Heltid

Ordinarie tid är 40 timmar/vecka. Förekommer det omständigheter i arbetets natur som gör att dessa 40 timmar överstiger får det högst pågå under fyra veckor, 5 § Arbetstidslagen.

Övertid

Man har rätt som arbetsgivare att begära att en arbetstagare arbetar över, detta är en del av deras arbetsledningsrätt. Övertid är tiden som överstiger den ordinarie tiden. Övertiden är dock begränsad och man kan enbart jobba 48 timmar i veckan under en tid på fyra veckor samt 50 timmar i veckan under en kalendermånad, 6 § Arbetstidslagen.

Regler om detta kan även finnas i kollektivavtalet om arbetsplatsen skulle ha ett sådant. Då bör dessa bestämmerlser vara föremål för just din heltid/övertids förhållande.

Slutsats

Man har rätt att både begära och arbeta övertid. Dock får det enbart ske under en viss begränsad tid. Huvudregeln är dock att man inte ska behöva arbeta övertid.

Hoppas du fick svar på din fråga

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare