Kan man göra en bröstarvinge arvlös genom att ge bort förskott på arv till andra?

Hej,

Är det möjligt att göra en bröstarvinge arvlös genom att ge bort pengar/fastighet till andra bröstarvingar innan bortgång genom gåva? Gåvan gavs ca fem år innan bortgången till tre utav fyra bröstarvingar med avsikt att göra den fjärde bröstarvingen arvlös.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring förskott på arv hittar du i 6 kap ärvdabalken (ÄB).

Det är inte möjligt att göra en bröstarvinge arvlös genom gåvor

Gåvor som en förälder ger till sina barn under sin livstid antas alltid vara förskott på arv. (6 kap. 1 § ÄB) Det är endast om det stått i ett gåvobrev eller liknande att gåvan inte ska utgöra förskott på arv som den inte gör det.

Om föräldrarna inte tydligt sa till bröstarvingarna eller det annars framgick att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv så ses den alltså som ett förskott på arv. Gåvans värde ska då räknas av från de tre bröstarvingarnas arvslotter. Det innebär att gåvornas värde ska räknas av från de tre bröstarvingarnas arvslotter och att de tre därför ska få mindre än den fjärde arvingen vid arvskiftet.

Jag tolkar det som att föräldrarna har gett så pass mycket pengar/fastighet till tre av bröstarvingarna att det nästan inte finns något kvar i dödsboet till den fjärde bröstarvingen. Skulle gåvorna arvingarna mottagit vara värda mer än vad de annars skulle fått som arvslott behöver de inte betala tillbaka överskottet.

Exempel på uträkning

Detta kan belysas med ett exempel. Syskonen A, B, C och D ska få ärva. A, B och C har alla fått varsin gåva värd 300.000 kronor som ska räknas som förskott på arv. D har inte fått något förskott. Den avlidne föräldern efterlämnar 100.000 kronor. Kvarlåtenskapen (100.000 kr) ska adderas med förskotten till A, B och C (300.000 kr x 3 = 900 000), vilket blir totalt 1 000.000 kronor. Detta divideras sedan på det totala antalet bröstarvingar, alltså 4 st (A, B, C och D).

1 000.000/4=250.000. Alla bröstarvingar har därmed rätt till 250.000 var. Alltså ska D egentligen få 250 000.

Eftersom A, B och C inte måste betala tillbaka överskottet de fått i gåvor så kommer det bara finnas 100 000 kronorna som D kan få.

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott

Men här måste vi se till regler om laglott! Bröstarvingar har nämligen en okränkbar rätt till sin laglott, vilken är halva arvslotten. Om vi fortsätter med exemplet ovanför så utgör alltså laglotten 250 000/2=125 000 kr. Eftersom det bara fanns kvar 100 000 kr till den fjärde bröstarvingen så har dennes rätt till sin laglott kränkts.

I vissa fall kan bröstarvingen därför kräva att 25 000 kr från gåvorna ska återbäras till dödsboet så att den sista bröstarvingen får sin laglott på 125 000 kr. (7 kap. 4 § ÄB) För att det ska ske måste bröstarvingen väcka talan i domstol senast ett år efter bouppteckningens avslutande.

Hoppas svaret kan vara till hjälp!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare