Kan man höja lokalhyra innan avtal går ut?

Vi har en lokal i vårt bostadshus som hyrs ut till ett för företag. Kontraktet löper till 2019-12-17. De har haft samma kontrakt och samma hyra (inkl el, vatten och värme) sedan 2014. Vi vill höja hyran på grund av att kostnader för el, värme och vatten har ökat. Hur går vi tillväga? Måste vi vänta till avtalet löper ut eller kan vi avisera om hyreshöjning redan nu och hur mycket kan man höja med?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga!

Hyran är en del av hyresvillkoren och hyresvärden är förhindrad att ensidigt förändra villkoren så länge det finns har ett gällande avtal. Eftersom ni vill få till stånd en ändring av villkoren måste ni säga upp avtalet och i uppsägningen ange villkoren för att hyresförhållandet ska fortsätta, Jordabalken 12:58. Om hyresgästen inte går med på villkoren har de rätt till ersättning i vissa fall, exempelvis om de nya hyresvillkoren inte är skäliga och överensstämmer med god sed i hyresförhållanden, Jordabalken 12:57. Detta innebär att den nya hyran måste vara skälig. Med skälig hyra menas marknadshyra. Detta innebär att ni kan höja priset så att det motsvarar marknadshyra utan att riskera att behöva betala ersättning till hyresgästen.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare