Kan man kräva tillbaka utlånade pengar till privatperson?

Kan man kräva tillbaka utlånade pengar (50 000 kr) till privatperson?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fordringar regleras av skuldebrevslagen, SkbrL. Det framgår inte av din fråga om ni har kommit överens om någon förfallodag. Då kan du kräva in pengarna när som helst, 5 § lagen (1936:81) om skuldebrev.

Det finns två olika alternativ för dig att kunna kräva ut pengarna, om hen inte frivilligt betalar tillbaka pengarna till dig.

Du kan antingen ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten enligt 2 § första stycket lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Observera dock att ditt betalningskrav först måste ha förfallit till betalning.

Du kan också väcka talan vid din tingsrätt om att den ska förplikta din kompis att betala ut pengarna till dig. Det gör du genom att ansöka om stämning, se 42 kap. 1 § rättegångsbalken (1942:740).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ayub AkbariRådgivare