Kan man omhänderta en person för tvångsvård när det finns samtycke till vården?

Får polisen omhänderta en person enligt LPT 47 även om personen samtycker till att åka till psykiatrin?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall man får omhänderta en person enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT) trots att samtycke finns.

Enligt en rad olika lagar så gäller som huvudregel att vård ska ges med samtycke från patienten och i samförstånd med denne (se hälso-och sjukvårdslagen 5 kapitel 1 § tredje punkten samt patientlagen 4 kapitel. 1-2 §§ som enligt 1 § LPT gäller all psykiatrisk vård). I detta fall har du uttryckligen angett att det finns ett samtycke till vården. I LPT anges i 3 § 2 stycket att ett undantag till den frivilliga vården är när ett samtycke ej kan ges och en rad andra förutsättningar är uppfyllda. Alltså är det en förutsättning att samtycke ej kan ges eftersom att LPT är en tvångslagstiftning.

Det finns ingen möjlighet att tvångsomhänderta en person enligt den nämnda lagen som samtycker till den psykiatriska vården, det skulle inte fylla någon funktion och inte vara rättssäkert då personen faktiskt frivilligt vill åka till psykiatrin för vård i detta fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare