Kan man reklamera en bil trots att garanti inte gäller?

Hej!

Just nu i skrivande stund så är jag i en tvist mot en bilfirma. Jag köpte bilen i September och redan i oktober/November så började motorlampan lysa till och från. Och pga det så tänkte jag att det var ett glapp och livet fortsatte. I Januari så började lampan lysa konstant och låsskistan (C-låset) till bilen sluta funka. Jag tog då kontakt med bilfirman och uppgav vad som hade hänt och om dom då kunde ta in bilen och fixa problemen gratis.(Jag minns att man alltid som kund har 6 månader garanti oavsett ålder). Firman svarade då nej och säger då att eftersom jag hade 1 månads garanti eller 100 mil så gäller inte det och dom vägrade. Jag tog då bilen till en bilverkstad och fick en offert på vad det skulle kosta.

Svaret jag fick var: Hej

Vi motsätter oss gällande anmälarens krav pga att garanti-tiden har gått ut och att anmälaren inte hörde av sig när motorlampa tändes. Vi säljer ca 300-350 bilar/år och garanti ärende tar vi utan några problem men det är lika mkt ansvar på kunden att höra av sig i tid, som inte var i det här fallet. Garantin som vi lämnade var Trafiksäkerhet, 1 månad eller 100 mil, och det står tydligt i kontraktet som vi och kunden undertecknade.

Att en motorlampa eller något annat kan bli fel på en 10 år gammal bil är fullt möjligt och händer tyvärr. Låskistorna på Audi bilar måste smörjas och underhållas.

Frågan är då, kan man på något sätt få rätt mot bilfirman? Och då, på vilket sätt? Jag hoppas jag kan få ett bra svar ifrån er!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du köpt bilen i egenskap av konsument gäller reglerna i konsumentköplagen (KKöpL). Jag tolkar din fråga som att du vill veta om bilfirman ansvarar för problemen med din bil. För att bilfirman ska vara skyldig att åtgärda problemen måste det först och främst vara fråga om ett fel i rättslig mening. Felet måste vidare ha funnits vid köpet och du som konsument måste ha reklamerat i tid.

Är det ett fel i rättslig mening?

För att en näringsidkare ska vara skyldig att åtgärda ett problem krävs det först och främst att det rör sig om ett fel i rättslig mening. I allmänhet kan sägas att en vara är felaktig om den inte stämmer överens med avtalet eller den beskrivning av varan som säljaren lämnat (se 16 § KKöpL). Jag tolkar det som att du köpt en begagnad bil, eftersom du skriver att bilen var 10 år gammal. Då är det möjligt att den sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll. Bilen ska i så fall anses felaktig om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta (17 § KKöpL). Det innebär att bilen är felaktig om den med hänsyn till pris, ålder och körsträcka visar sig vara i sämre skick än du haft anledning att räkna med.

Fanns felet vid köpet?

Bilfirman ansvarar endast för felet om det fanns vid köpet (20 § KKöpL). Det gäller även om felet visar sig senare. Vid konsumentköp gäller att ett fel som visar sig inom 6 månader alltid antas ha funnits vid köpet, om det inte är oförenlig med varans eller felets art (20 a § KKöpL). Utgångspunkten är därför att felet i fråga är ett sådant fel som bilfirman ska ansvara för. Begreppet "oförenligt med varans eller felets art" innebär att du som konsument får räkna med vissa fel som normalt kan antas finnas vid köp av begagnade eller mycket gamla bilar. Det betyder också att säljaren inte ansvarar för fel som beror på dig.

Har reklamation skett i tid?

För att du som konsument ska kunna ställa krav på bilfirman måste du ha meddelat firman om felet (reklamation). En reklamation ska ske inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Reklamation som sker inom 2 månader anses alltid ha skett inom skälig tid (23 § första stycket KKöpL). Vid konsumentköp är den övre tillåtna gränsen för reklamation 3 år från det att du tagit emot varan.

Sammanfattning

Omständigheter som talar mot att bilen är felaktig är att bilen vid tillfället för köpet var, av vad jag förstår, tämligen gammal. Såldes bilen till ett väldigt lågt pris är det inte säkert att bilen ska anses vara felaktig. Utifrån det du beskrivit bör däremot problemen med bilen utgöra ett fel i lagens mening. Eftersom felet visade sig efter någon månad råder en presumtion om att felet fanns redan vid köpet och att bilfirman därför ska ansvara för felet. Med tanke på att problemen visade sig så pass tidigt bör felet anses ha funnits vid köpet. Du har också reklamerat i tid. Sammantaget bör bilfirman vara skyldiga att åtgärda problemet utan kostnad för dig.

Vad gäller bilfirmans inställning till dina krav bör det nämnas att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån. Avtal som inskränker dina rättigheter som konsument är därför utan verkan, även fast du själv undertecknat avtalet. Att bilfirmans garanti på "1 år eller 100 mil" gått ut har därför ingen betydelse, då den lagstadgade reklamationsfristen är 3 år. Jag rekommenderar att du påminner bilfirman om dina rättigheter för att se om ni kan komma överens om en lösning. Fungerar inte det kan du kostnadsfritt vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare