FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/10/2018

Kan man skriva på en skilsmässoansökan före man börjar med bodelningen?

Hej,

Kan man som gift först skriva på skillsmässoansökan innan man tar tag i bodelningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagreglering

Enligt 9:1 Äktenskapsbalken ska en bodelning genomföras när ett äktenskap upplöses. Vidare ska man i enlighet med 9:2 ÄktB utgå från de äganderättsförhållanden som gäller den dag som talan om äktenskapsskillnad väcks (dagen då skilsmässopappren skickas in). Huvudregeln är alltså att man ska vänta med bodelning tills efter att ansökan skrivits på och skickats in.

Slutsats

Du kan absolut vänta med bodelningen tills efter du skrivit på ansökan.

Jag hoppas det var svar på din fråga! Uppkommer det några andra funderingar får du gärna höra av dig på nytt.

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare