Kan man undvika fängelsestraff vid innehav av narkotika?

Hej! Jag undrar ifall man går fri ifrån fängelsestraff om man åkte dit på 128 g amfetamin. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att komma undan med en mindre ingripande påföljd än fängelse vid innehav av 128 g amfetamin. Jag kommer främst att använda mig av regler i narkotikastrafflagen (NSL) samt till viss del i brottsbalken (BrB).

Innehav av 128 g amfetamin är ett narkotikabrott
Jag tolkar det du skriver om att man åkt dit på 128 g amfetamin som att någon därmed innehade denna mängd amfetamin. Att inneha amfetamin innebär att man olovligen innehar narkotika, vilket är ett brott (1 § första stycket sjätte punkten NSL). Jag utgår även från att personen i ditt fall begick gärningen med uppsåt.

Det borde handla om ett narkotikabrott av normalgraden
Ett narkotikabrott kan vara av ringa karaktär, normalgraden eller grov karaktär. Vid bedömningen om det är ett ringa brott är det mest avgörande vilken typ av narkotika det handlar om och om mängden. Därmed handlar det oftast om mindre mängder och mindre farliga preparat vid ringa brott (jämför 2 § NSL).

Vid bedömningen om det utgör ett grovt brott tas hänsyn främst till hur farligt preparatet är och om gärningspersonen visat särskild hänsynslöshet genom befattningen med narkotikan (jämför 3 § första stycket NSL).

Ett brott av normalgraden blir som en ”mellannivå” mellan ett ringa och grovt brott. Om amfetamin har Högsta domstolen i ett mål som dock inte är vägledande sagt att innehav av 5 gram amfetamin utgjorde narkotikabrott av normalgraden (NJA 2013 not 11). Därmed är min bedömning att det i ditt fall borde handla om ett narkotikabrott av åtminstone normalgraden.

Straffet är normalt fängelse
Högsta domstolen uttalade i NJA 1997 s. 522 att narkotikabrott är så kallade artbrott, vilket betyder att det i normalfallet leder till att fängelse blir straffet. Detta utom i ringa fall, vilket är den enda av de tre graderna som har något annat än fängelse föreskrivet i straffskalan, nämligen böter.

I förarbeten har man dock sagt att i vissa fall skulle påföljden istället för fängelse kunna bli villkorlig dom tillsammans med föreskrift om samhällstjänst eller skyddstillsyn (prop. 1989/90:7 s.20 och prop. 1997/98:96 s.96). Sådana påföljder skulle alltså kunna ersätta kortvariga fängelsestraff, vilket var fallet i NJA 2001 s. 86 och NJA 2017 s. 45.

Försvårande omständigheter kan skärpa straffet
När domstolen ska bedöma straffet för brottet ska den ta hänsyn till vissa olika faktorer som pekar mot ett skärpt straff (29 kap. 4 § BrB). Exempel på en sådan faktor är om man tidigare gjort sig skyldig till brott. Om det är så tittar domstolen även på vilken omfattning de tidigare brotten haft, tiden som gått mellan de båda brotten, om det är liknande brott samt om det varit särskilt allvarlig brottslighet.

Förmildrande omständigheter kan minska straffet
Det finns även faktorer som domstolen ska ta hänsyn till som kan sänka straffet (29 kap. 3 § BrB). Ett exempel är om ens handlande stått i samband med ens bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga. I NJA 1995 s. 106 satte domstolen straffet lägre för ett grovt narkotikabrott än vad som normalt skulle varit fallet. Detta gjorde domstolen med hänsyn till den tilltalades bristande omdömesförmåga och allvarliga hälsotillstånd.

Ett annat exempel är om brottet föregåtts av någon annans uppenbart kränkande beteende, oftast att man tydligt blir provocerad på något sätt att begå ett brott.

Sammanfattning och prognos
Jag kan inte svara med säkerhet hur en domstol skulle bedöma fallet du beskriver, men huvudregeln är att fängelsestraff utdöms vid innehav av narkotika. Eftersom jag bedömt att det i ditt fall borde handla om ett narkotikabrott av normalgraden är straffet vanligtvis fängelse i upp till tre år (jämför 1 § andra stycket NSL). Det borde därför bli fängelse som blir straffet.

Om villkorlig dom med samhällstjänst eller liknande kan bli aktuellt istället i ditt fall är dock inget jag kan bedöma inom ramen för mitt svar. Det får en domstol bedöma utifrån alla omständigheter i fallet.

Eftersom jag inte vet mer om omständigheterna i fallet du beskriver kan jag inte heller säga om domstolen skulle kunna bedöma att det finns några försvårande eller förmildrande omständigheter som skärper eller sänker straffet. Även om jag inte kan ge dig ett definitivt svar skulle jag om jag vore du vara inställd på att det med stor sannolikhet kommer bli fängelse. En domstol som har tillgång till alla omständigheter i fallet skulle dock mycket väl kunna bedöma det annorlunda.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare