Kan min arbetsgivare kräva att jag köper egna skor enligt klädpolicy?

Hej.

Jag undrar hur man skall tolka ett avtal. På min arbetsplats bär vi uniform, som tillhandahålls av arbetsgivaren. Alla plagg och persedlar omfattas av ett uniformsavtal där det framgår vad vi får bära och hur dessa plagg skall bäras.

Skor däremot tillhandahålls däremot inte av arbetsgivaren och ingår således inte i avtalet. Däremot finns en text i avtalet att man "bör" använda svarta skor. Arbetsgivaren menar att bör i juridisk mening är att likställas med skall.

Hur skall man förhålla sig till det? Kan arbetsgivaren tvinga folk att köpa sina skor då de inte omfattas av uniformsavtalet. De som inte bär mörka skor skickas hem med löneavdrag tills rätt skor införskaffats för egna pengar.

Med vänlig hälsning, Luca

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Arbetsledningsrätten
Genom arbetsledningsrätten har arbetsgivare rätt att leda och fördela arbetet inom verksamheten. Att leda och fördela arbetet innebär att arbetsgivaren får bestämma hur arbetet ska organiseras och utföras. Att arbetsgivare får bestämma en klädpolicy på arbetsplatsen är en sådan rättighet som ges av arbetsledningsrätten. Denna rätt är långtgående och arbetstagare måste följa den för att uppfylla sin arbetsskyldighet, förutsatt att en policy inte strider mot kollektivavtal eller är diskriminerande. Det är inget krav att en policy måste vara tecknad i avtal så länge den följer god arbetsmarknadssed.

Din fråga
Orden bör och ska har olika meningar strikt sett och kan få olika följder i avtalstolkning. Men i avtalstolkning tar man också hänsyn till vad syftet bakom regeln är. Jag tolkar det som att din arbetsgivare vill att du ska använda svarta skor när du arbetar. Att det nu står skrivet bör istället för ska har enligt mig ingen betydelse på utgången, då din arbetsgivare har full rätt att bestämma klädpolicy genom arbetsledningsrätten.

Som svar på din fråga så kan din arbetsgivare kräva att att du köper egna skor för att du ska uppfylla din arbetsskyldighet.

Om du vill ha mer hjälp med frågor gällande din arbetsskyldighet rekommenderar jag dig att du vända dig till ditt fackförbund.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare