Kan min dotter polisanmäla en vän för ryktesspridning?

Min 18-åriga dotter har plötsligt blivit utsatt för utanförskap och respektlöshet utav sina vänner pga att en ung man manipulerar andra och sprider falska rykten om henne. Hon tror att den unge mannen är arg på henne för att hon inte vill bli ett par med honom och vad jag förstår så försöker han hämnas genom att vända alla emot henne. Grejen är också att andra är jättearga på henne och frågar vad hon håller på med utan att förklara sig eller vad dom menar. Hon frågar vad det är hon har gjort men får inget konkret svar. Hon själv har ingen aning om vad dom pratar om. Detta har gjort att hon känner sig maktlös, hon är isolerad och jättedeprimerad. Är det något som hon kan anmäla och vad krävs som bevisning i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att din dotter blir utsatt för detta. Tyvärr är det nog svårt att anmäla någon person för detta av anledningar som jag ska förklara nedan.

Förtal

Att hennes vänner är arga på henne utan att förklara varför är inte något brottsligt. Att däremot sprida falska rykten är något som skulle kunna utgöra så kallat förtal enligt 5 kap. 1 § Brottsbalken. Den som utpekar någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad utsätta personen för andras missaktning gör sig skyldig till förtal.

Att utsätta en person för andras missaktning innebär att uttala sig om en person på ett sätt som typiskt sett framkallar missaktning hos andra. Vad det handlar om är alltså nedsättande uppgifter. Utgångspunkten vid bedömningen av om ett uttalande är ägnad att utsätta personen för annans missaktning är de sociala värderingarna som gäller i den drabbades samhällsgrupp eller personkrets. Bedömningen görs alltså ifrån den utpekades, din dotters, utgångspunkt.

Förolämpning

Om det inte rör sig om förtal skulle det kunna röra sig om brottet förolämpning enligt 5 kap. 3 § Brottsbalken. Den som uttalar sig nedsättande eller har ett förödmjukande beteende mot någon annan döms om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet för förolämpning.

Eftersom uttalandena riktar sig till din dotters vänner snarare än till henne själv bör det inte bli aktuellt med förolämpning.

Sammanfattningsvis

Det är svårt för mig att göra en bedömning eftersom jag inte vet vad som sagts, men det är möjligt att mannen som sprider falska rykten om din dotter gör sig skyldig till förtal och i sådant fall kan din dotter anmäla händelserna till polisen genom att ringa 11414 eller genom att gå in på polisens hemsida. Precis som du nämner är det viktigt att säkerställa bevisning så att det finns tillräckliga grunder för polisen att inleda en förundersökning. Ett exempel på bevis som skulle kunna bli aktuellt i ert fall är textmeddelanden eller liknande där ryktesspridningen framkommer. Vid brist på bevis är det tyvärr svårt att få till ett åtal och jag gissar att det kommer bli problemet i ert fall.

Hoppas du fick svar på din fråga och att situationen snart blir bättre för din dotter!

Lawline RådgivareRådgivare