FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/12/2017

Kan min sambo kräva 50 % vid en försäljning trots att hen äger en mindre andel i bostaden?

I oktober 2016 flyttade jag in hos min dåvarande flickvän i hennes hyreslägenhet (förstahandskontrakt).

I samband med det sålda jag min bostadsrätt som jag var själv ägare till, jag gjorde bra vinst på den och det öppnade upp möjligheter för mig och flickvännen att börja kika på bostadsrätter.

Vi flyttade till den nya lägenheten (bostadsrätt) i slutet av april 2017, och då hade jag gått in med ca 80% av insatsen. Vi skrev ägandet av lägenheten 50/50 och har inte tecknat något samboavtal.

Kort efter att vi flyttade in började vi ha problem i förhållandet och nu i december 2017 bestämde vi oss för att separera.

Flickvännen kräver nu att få 50% från försäljningen av lägenheten då hon anser att hon har rätt till det, och anser att jag "tvingat" henne att säga upp sitt förstahandskontrakt som hon värderar väldigt högt.

Flickvännen har vid flera tillfällen under den tid vi haft kämpigt att om vi gjorde slut skulle hon inte kräva ut mer pengar än att hon vill ha tillbaka det hon själv lagt in i lägenheten (aldrig skriftligt, bara muntligt).

Jag efterfrågar nu hjälp i om det finns undantagsfall eller liknande där en person i min sits kan skydda sina tillgångar utan att ha skrivit samboavtal?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör på grund av separation ska bodelning ske om någon av samborna begär det. Samboegendomen ska då fördelas mellan de båda samborna (8 § sambolagen). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Det som återstår av samboegendomen efter avdrag för eventuella skulder ska läggas samman och sedan delas lika på de båda samborna (14 § sambolagen).

Sammanfattningsvis kan konstateras att bostaden (och eventuellt bohag som ni förvärvat för gemensamt bruk) ska delas lika (50 % var) oavsett om ni äger olika stora delar i bostaden. Din flickvän har således rätt till 50 % vid en försäljning.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare