Kan mobbning räknas som förtal?

Hej

Jag skrev en text till en i min klass och föreslog att hon skulle hitta nya vänner för hennes och mitt bästa, då hon är väldigt på och jag tycker är jobbigt. Dessutom tycker inte jag att hon och jag klickar alls. Hon blir då såklart ledsen och tar upp det med skolan. Jag får då ha ett enskilt samtal med biträdande rektorn om allt och hon säger att det är mobbning att jag skickade det meddelandet och då anklagar mig och säger att jag är en mobbare.

Jag anser inte att det är mobbning och undrar om det här verkligen räknas som mobbning och om det ej gör det om jag kan anmäla skolan för förtal? När jag haft alla samtal och sånt och pratar om det känner jag att dom behandlat mig orättvist och kränkt mig. Vad ska jag göra och hur ska jag tänka kring allt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om brott och straff finns i brottsbalken.

Om straffmyndighet

Du skriver att du går i skolan. Om detta skulle gälla ett fall där personen som utfört gärningen är under 15 år är det viktigt att minnas att denna inte kan straffas för brott (1 kap 6 § brottsbalken). Då är det, oavsett övriga omständigheter, troligt att någon myndighet endast kommer prata med personen och dennes föräldrar om vad som hänt, men inget mer.

Räknas detta verkligen som mobbning?

Det finns ingen juridisk definition av vad mobbning innebär. Det är alltså inte möjligt att bestämma om din situation betraktas som mobbning eller ej, utan det är upp till varje persons egen uppfattning.

Vad är förtal?

Definitionen av förtal finns i 5 kap 1 § brottsbalken (BrB). Förtal innebär att en person utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, utan att det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt. För att något ska falla under förtal krävs också att det spridit sig vidare till andra.

I ditt fall verkar meddelandet inte ha fått särskilt stor spridning, vilket talar emot att det skulle klassas som förtal. Det är heller inte en anklagelse om att du skulle begått något brott. Dessutom innebär "ägnad" i fallet att hennes syfte med att berätta för rektorn var just att få dig att se dålig ut. Här verkar det snarare vara fråga om att hon själv mår dåligt över det som hänt och ville diskutera det med rektorn. Förmodligen kan det även betraktas som försvarligt att göra detta.

Sammanfattningsvis har du mycket liten chans att få framgång med ett åtal om förtal, och jag skulle inte rekommendera dig att ta frågan vidare juridiskt om den inte får ytterligare konsekvenser. Vad du istället kan göra är att lämna din sida av berättelsen och hur du känner till ansvariga på skolan, så att de förstår att du bara ville väl och inte är en mobbare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare