Kan okänd arvinge ärva med anledning av ett positivt DNA test 15 år efter dödsfallet?

Hej

Kan man ärva ifrån en okänd Fader efter dna test om det visar sig att man är dennes barn som framkommit 15 år efter dennes död?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När bouppteckning förrättas ska Skatteverket på anmälan av den som har dödsboet i sin vård eller då förhållandet annars blir känt, utan dröjsmål kungöra arvfallet i Post- och Inrikes Tidningar, med uppmaning till okända arvingar att göra anspråk på sin rätt till arv inom 5 år från dagen då kungörelsen infördes i tidningen (16 kap. 2 § ärvdabalken). Det gäller också om det finns kännedom om arvinge men det saknas kunskap om såväl arvingens namn som hans eller hennes hemvist. Anspråk på arv i det fall du nämnt antas alltså vara preskriberat sedan 10 år tillbaka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare