Kan syskon uteslutas från arv?

Hej det är så att min mor gick bort, och pengar finns på banken, nu är det så att mina syskon vill utesluta mig och dela på dessa pengar, jag tror dom kommer att förfalska min namnteckning. Kan man spärra på banken så jag själv måste gå dit och legitimera mig. Eller är jag helt rökt. Dom har tagit allt som är värdefullt i mammas lägenhet och jag skulle inte ens få ta min egna tv jag själv har köpt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad som gäller vid arvsfördelning finns lagstadgat i Ärvdabalken. Barn till den avlidne kallas bröstarvingar och har först rätt till arv enligt 2:1. Barnen har rätt till lika lott - du ska alltså få lika mycket som dina syskon. Om din mor hade skrivit testamente att du till exempel inte skulle ha rätt till något arv alls, gäller ändå att du har rätt till din laglott. Din laglott utgörs av halva din arvslott. Alltså, hälften av det som du skulle fått utan testamente har du rätt att kräva ut oavsett vad testamentet säger. Detta kan du hitta stöd för i 7:1.

Att förfalska någons namnteckning är ett brott enligt Brottsbalken 14:1 och kan ge fängelse i upp till 2 år. Om dina syskon gör detta bör du polisanmäla dem. Polisen har då tillgång till metoder för att bevisa att en namnteckning har blivit förfalskad.

Mitt råd till dig är att du till att börja med kontaktar dina syskon och pekar på de här lagstadgade reglerna för hur ett arvskifte ska gå till. I många fall räcker det att visa att man har stöd i lagen för att det ska lösa sig. I annat fall får du ta det här vidare. Du har rätt att få ut ditt arv - inte bara pengarna på banken utan även sakerna - och dina syskon har absolut inte rätt att förfalska din namnteckning.

Hör gärna av dig igen om du har vidare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare