Kommer det påverka ens möjligheter att söka jobb om man jobbat på OnlyFans?

hej! jag har en liten fråga om onlyfans. Jag pluggar för tillfället juridik och är orolig över att det skulle påverka framtida jobbmöjligheter. Jag har även en vän som pluggar till läkare och undrar detsamma. Finns det en risk att förlora framtida jobbmöjligheter? Mvh I.S

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret rent juridiskt

Diskrimineringslagen hindrar arbetsgivare att diskriminera den som hos arbetstagaren gör en förfrågan om eller söker arbete, söker eller fullgör praktik, eller står till förfogande för att utföra eller utför arbete som inhyrd eller inlånad arbetskraft (2 kap 1§ DiskL).

Lagens ändamål är att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder (1:1 DiskL). Det är därmed i nuläget dessa kursiva omständigheter som kan utgöra diskriminering. Att någon har en bakgrund inom ett arbete som arbetsgivaren inte tycker om omfattas inte av diskriminering, vilket innebär att du inte kan få skydd av den lagen.

Jag kan inte svara på hur det kommer se ut i framtiden då det är folket genom demokratin som formar lagstiftningen (1:1 RF). Det kan vara så att politiken går i en sådan riktning där diskriminering kan handla om arbetserfarenhet, men det är väldigt svårt att bedöma. Min gissning är att det inte kommer göra det då det blir väldigt svårt för arbetsgivare att välja vilka som ska få jobbet.

Så finns det en risk att förlora framtida jobbmöjligheter?

Det beror helt enkelt på vad arbetsgivare i framtiden kommer ha för åsikt gällande att ha jobbat med OnlyFans. Men svaret på din fråga om det finns en risk är självklart ja. Att publicera bilder på dig själv naken utan att vara anonym riskerar att vissa arbetsgivare inte kommer välja dig till jobbet.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare