FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/08/2017

Kommer ena maken behöva betala andra makens chekkredit?

Vi är äkta makar.

Jag har en checkkredit som jag tog i mitt namn långt innan vi gifte oss.

Om jag avlider före min hustru och min checkkredit är utnyttjad är min maka skyldig att betala den ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att makar ansvarar för sina egna skulder (1 kap 3 § äktenskapsbalken). Om du dör före din hustru kommer en bodelning att ske. I bodelningen ska giftorättsgodset ingå, d.v.s. all egendom som inte gjorts till enskild genom exempelvis ett äktenskapsförord. I korta ordalag innebär en bodelning att er gemensamma egendom läggas ihop och delas lika mellan er. Avseende skulder gäller att dessa ska avräknas ifrån värdet på vardera makens egendom. Dina skulder, inklusive checkkrediten, kommer alltså endast avräknas från din egendom, varför din fru inte kommer att behöva betala den. Sedan skulderna avräknats läggs vardera makes egendom ihop och fördelas lika (11 kap 2-3 § äktenskapsbalken). Om du dör först blir din hustru alltså inte skyldig att betala din checkkredit, även om det skulle vara så att dina tillgångar vid din död inte räcker till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare