Kommer gåva till barn räknas in som förskott på arv?

Hej..jag vill ge mit obelånat hus som gåva till mina två mindreåriiga barn och jag har andra barn som är bröstarvingar. Jag undrar om huset kommer att ingå i arven efter min bortgång.

Jag vill att mina två minderåriga barn ska få huset utan att deras halvsyskon ska få dela det med de.

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i ärvdabalken.

Förskott av arv

Förskott av arv regleras i 6 kap.

Av 1 § framgår presumtionen om att då en bröstarvinge får en gåva av sin förälder så anses det vara förskott på arv, såvida inget annat specifikt framgår i exempelvis ett gåvobrev. Gällande andra arvingar än just bröstarvingar är presumtionen istället att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv såvida gåvogivaren inte uttryckt det specifikt. Utgångspunkten är alltså att gåvor till ens bröstarvingar ska anses som förskott på arv.

Utgångspunkten är att avräkningen av förskottet sedan sker efter egendomens värde vid mottagandet av egendomen, 3 §.

Förstärkt laglottsskydd

Det finns en regel vid arv, 7 kap. 4 § , som inte nödvändigtvis är aktuellt för dig men som jag kommer nämna för din vetskap.

Paragrafen stadgar att om en arvlåtare under sin livstid har gett en gåva som kan jämställas med ett testamente så kan det senare jämkas på så sätt att gåvans värde adderas till kvarlåtenskapen. Denna regel blir aktuell om kvarlåtenskapen efter avgivaren inte räcker till för att uppfylla en bröstarvinges laglott och situationen har varit sådan att arvlåtaren exempelvis skänker bort egendom på sin dödsbädd eller egendom som kan nyttjas av arvlåtaren trots trots att den är bortskänkt. Den bröstarvinge som anser att dennes laglott påverkas av gåvorna ska i så fall väcka talan om jämkning vid domstol inom ett år från det att bouppteckningen avslutades.

Sammanfattningsvis

Då du vill säkerställa att din gåva inte påverkar arvet så är min rekommendation att du skriver ett gåvobrev där detta tydligt framgår. Din avsikt måste där vara tydlig med att gåvan inte ska räknas som förskott på arv.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du önskar vidare information är du välkommen att återkomma. Önskar du hjälp att upprätta ett gåvobrev så kan våra jurister hjälpa dig med det här.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare