Kommer min pappas nya fru ärva allt?

Hej.

Jag undrar hur det går till med arv om vi säger t.ex. min pappa dör?

Han är gift med en ny kvinna sedan ett par år tillbaka, de har ej gemensamma barn. Dock har min pappa 2 barn med min mamma och pappas fru har 2 barn med annan man - men INGA gemensamma barn.

Hur funkar det med arv om pappa dör och frun är kvar i livet? Får hon då ärva allt? Även hennes barn?

Min syster och jag är oroliga över att pappa har gift sig med en kvinna som är ute efter "pengar" så vi är rädda om att hon ska "ärva" allt? Försöker läsa vad som gäller men förstår inte hur det fungerar om man har gift om sig med annan kvinna. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar hur din pappas arv fördelas vid hans bortgång och mer bestämt om din pappas nya fru kommer ärva honom. Frågor om arv regleras i Ärvdabalken.

Den legala arvsrätten

Främst är det du och din syster som kommer ärva din pappa, enligt huvudregeln i 2 kap. 1 § första stycket ÄB. Detta eftersom ni är hans bröstarvingar. Enligt lag har ni således rätt att ärva all hans kvarlåtenskap.

En make eller en maka kan dock i vissa fall ha rätt att ärva, men detta gäller dock endast när makarna har gemensamma barn, 3 kap. 1 § första stycket ÄB. Bakgrunden till denna bestämmelse är att de gemensamma barnen ska få ut allt samtidigt från sina föräldrar när båda har dött – så egentligen är makes arvsrätt bara tillfällig och allt tillfaller sedan bröstarvingarna i vanlig ordning.

Eftersom din pappa och hans nya fru inte har några gemensamma barn så kommer hon därför inte ha någon legal arvsrätt, utan den tillfaller dig och din syster, hans bröstarvingar. Detta gör alltså att inte heller hennes barn har någon arvsrätt efter er pappa.

Bodelning

När din pappa dör kommer det dock behövas göras en bodelning mellan honom och hustrun, 9 kap. 1 § ÄktB och 23 kap. 1 § andra stycket ÄB. Detta förutsatt att deras egendom är giftorättsgods och inte enskild, 7 kap. 1 § ÄktB. Vid en bodelning ska makarnas egendom läggas ihop och sedan delas på hälften, 11 kap. 3 § ÄktB. Detta gör att er pappas fru kan komma att få en del egendom av honom vid en bodelning om deras tillgångar skiljer sig väsentligt. Det som blir kvar på er pappas "lott" efter bodelningen är den kvarlåtenskap som ni sedan har arvsrätt till.

Testamente och laglotten

Det finns ju dock en möjlighet för er pappa att testamentera egendom till hans nya fru, genom att upprätta ett formenligt testamente (10 kap. 1 § ÄB) till hennes fördel. Ni kommer dock inte bli arvlösa för det, utan varje bröstarvinge har en ovillkorlig rätt till sin laglott, 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten utgör halva arvslotten, det vill säga, hälften av det ni skulle fått vardera om er pappa inte skrivit något testamente. För att få ut laglotten krävs dock att ni jämkar testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB inom sex månader efter att ni delgivits testamentet.

Sammanfattning

Det finns ingen rättslig regel som ger din pappas fru arvsrätt, utan enligt den legala huvudregeln ska all er pappas kvarlåtenskap gå till dig och din syster efter en bodelning mellan er pappa och hans fru. Undantaget är för det fall han väljer att testamentera egendom till henne, men han kan inte testamentera bort allt eftersom ni har rätt till er laglott. Sammanfattningsvis kan man därför säga att du och din syster inte kommer bli arvlösa och din pappas fru inte kommer kunna ärva allt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare