Konsuments rätt att reklamera tröja som krympt i tvätten

Hej.

Jag har köpt en ny tröja på rea. Jag fick 50 % rabatt så det var ett riktigt bra köp. Efter första tvätten krymper tröjan väldigt mycket trots att jag har tvättat enligt tvättanvisningarna. Vad tycker ni jag ska göra? Vad har jag för rättigheter enligt er? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Fel i varan

Jag tolkar frågan som att du har köpt tröjan som privatperson i en vanlig butik. Det innebär att konsumentköplagen (KKL) är tillämplig. Enligt 16 § KKL ska tröjan vara i den kvalitet som följer av avtalet, annars föreligger fel i varan. Som kund i en butik kan du med fog förutsätta att din tröja ska kunna tvättas utan att den krymper betydligt efter tvätt enligt anvisningarna. Därför är din tröja belagd med fel. Att du har fyndat tröjan på rea spelar ingen roll så länge säljaren inte har framhållit att tröjan reas ut just på grund av att den är defekt.

Reklamation

Du bör reklamera varan enligt 23 § KKL. Reklamationen ska ske inom skälig tid så du bör höra av dig till butiken så snart som möjlig. Så länge du reklamerar inom två månader anses dock reklamationen alltid vara inom skälig tid.

Ny tröja eller hävning av köpet

Enligt 26 § KKL har du rätt att få en ny, likadan tröja av butiken efter att du reklamerat. Förhoppningsvis håller den bättre i tvätten. Skulle det vara så att alla tröjor av den modell du har köpt är felaktiga kommer det ju inte i fråga att du ska få en ny, likadan tröja. Då kan du häva köpet enligt 29 §§ KKL. För att få häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. Att din tröja krympt väldigt mycket borde utgöra ett väsentligt fel. Därför har du rätt att få pengarna tillbaka.

Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare