Konsumenttjänstlagens bestämmelser om felaktigt utförd tjänst och påföljder vid sådant fel

Vilken lag gäller när jag som konsument köpt en tjänst av ett företag, men vill avbryta tjänsten då missnöje uppkommer, vad är rätt och fel gällande betalning? måste jag som konsument betala hela beloppet, ändå eller betalar man bara för den del av tjänsten som gjorts?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett företag (näringsidkare) utför en tjänst åt dig som privatperson (konsument), är det konsumenttjänstlagen som är tillämplig. Lagens bestämmelser om felaktig tjänst och påföljder vid sådant fel kan verka kluriga. Jag ska försöka förklara det i korthet, men för utförligare information råder jag dig att själv läsa de aktuella lagparagraferna. Mer information finns även här, hos Konsumentverket.

När är konsumenttjänstlagen tillämplig?

Konsumenttjänstlagen gäller (1 § första stycket):

- arbete på lösa saker, som t.ex. reparation av bil eller tv.

- arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker. T.ex. husrenoveringar eller målningsarbeten.

- förvaring av lösa saker. T.ex. magasinering av möbler eller förvaring av båt.

Lagen gäller dock inte (2 §):

- vid behandling eller förvaring av levande djur

- vid tillverkning av lösa saker

- vid installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,

- vid arbete som till fullgörande av ett avtal om köp utförs för att avhjälpa fel i den sålda egendomen

Konsumenttjänstlagen är heller inte tillämplig vid behandling av personer, t.ex. hos frisör eller tandläkare. Däremot har HD uttalat att lagen kan vara till hjälp och visa vägledning när man bedömer frågan om parternas rättigheter och skyldigheter (NJA 2011 s. 600). Det ska dock såklart röra sig om en näringsidkare och konsument.

Vad som avses med felaktigt utförd tjänst

För att konsumenten överhuvudtaget ska kunna göra gällande påföljder, måste det röra sig om ett s.k. fel hos den utförda tjänsten. Vad som avses med fel framgår av 9-11 §§ konsumenttjänstlagen. Bl.a. är tjänsten felaktig, om kraven på fackmässighet och omsorg inte når upp till vad konsumenten har fog att förvänta (se 4 § konsumenttjänstlagen och RH 1998:60).

Påföljder vid fel

Notera att om du som konsument anser att det finns ett fel mot tjänsten måste du reklamera (lämna meddelande) till näringsidkaren inom viss tid, annars kan rätten att åberopa felet förloras (17 § konsumenttjänstlagen). Reklamationen ska således enligt huvudregeln ske inom skälig tid efter det att konsumenten märkt eller borde ha märkt felet. Om reklamationen sker inom två månader, anses den alltid ha skett inom skälig tid.

Vid ett fel har konsumenten i första hand rätt att hålla inne så mycket av betalningen som behövs för att täcka konsumentens fordran mot näringsidkaren (16 och 19 §§ konsumenttjänstlagen).

Vidare har konsumenten rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, men endast om detta inte medför oskäligt stora olägenheter eller kostnader för näringsidkaren (16 och 20 §§ konsumenttjänstlagen). Om konsumenten i sin reklamation inte nämnt avhjälpande, har näringsidkaren rätt att frivilligt avhjälpa felet, om detta sker utan uppskov och om konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet. Ett sådant skäl kan vara att tjänsten utförts så dåligt första gången, att det inte finns skäl att tro att avhjälpandet skulle tillföra något ytterligare.

Om avhjälpande enligt ovan inte sker, får konsumenten kräva prisavdrag (21-22 §§ konsumenttjänstlagen). Däremot får konsumenten, i sista hand, häva avtalet om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller borde ha insett detta (21 § andra stycket konsumenttjänstlagen). Hävning kan t.ex. bli aktuellt om tjänsten inte är färdig vid avtalat tid och företaget vet om att tiden har stor betydelse.

Sammanfattning

För att kunna häva avtalet pga. fel måste man därmed först och främst reklamera i tid. Sedan ska man som huvudregel ta sig igenom de olika påföljderna på det sätt som förklarats ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare