Köp av bil och oskäliga avtalsvillkor

Hejsan! Köpte min första bil idag. När jag frågade om garanti sa säljaren att dom inte lämnar ut garanti överhuvudtaget, då påtalade jag att man som konsument har konsumentköpslagen i ryggen, han sa att den inte gäller på äldre bilar.

När jag köpte bilen så skrev under en bilaga där följande stod (exakt som det stod på pappret)

"Villkor för försäljningen:

Säljaren har uppmanat köparen att undersöka bilen.

Köparen har blivit informerad om sin undersökningsplikt.

Kunden har undersökt fordonet och godkänner objektets skick och dess prisbild.

INGEN ÅNGERRÄTT ELLER ÅTERKÖP.

Jag __namn__ har kontrollerat och godkänner bilens utrustning

BILEN SÄLJES UTAN GARANTIER, SÄLJES I BEFINTLIGTSKICK

Sign...................

"

Betyder detta att jag inte har konsumentköpslagen i ryggen om något skulle gå fel med bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som Du menar så är Konsumentköplagen enligt dess 1 § tillämplig eftersom Du är konsument och Du verkar ha köpt bilen från en näringsidkare, alltså från någon som sålt bilen i sin näringsverksamhet.

När det gäller avtalsvillkor, till exempel villkor om ångerrätt och återköp, så anger 3 § Konsumentköplagen att de är utan verkan om de är till nackdel för dig som köpare och avviker från lagen.

Enligt 17 § Konsumentköplagen gäller att även om bilen har sålts i befintligt skick, så som villkoret i Ditt avtal anger, är den att anse som felaktig om den är i sämre skick än Du som köpare med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Det kan i Ditt fall till exempel innebära att bilförsäljaren inte kan reservera sig från sådana omfattande fel vad gäller bilens funktionsduglighet.

Om det är så att bilen skulle visa sig vara felaktig har Du som köpare rätt enligt 22 § Konsumentköplagen att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att åtgärda felet eller häva köpet. Avhjälpande innebär att säljaren ska åtgärda felet. Omleverans innebär att säljaren ska ersätta dig med en ny bil. Hävning innebär att Du har rätt att återlämna bilen och återfå betalning.

Sammanfattningsvis så har Du som konsument, oavsett vad avtalsvillkoren stadgar, Konsumentköplagen "i ryggen". Det beror på att 3 § Konsumentköplagen stadgar att villkor som är till nackdel för dig och strider mot Konsumentköplagen är utan verkan.

Hoppas Du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare