Köp av fastighet till underpris räknas som förskott på arv

Hej

Min sambos föräldrar har en stuga

Som dom båda för tillfället står i testamente att överta tillsammans . Nu har hennes pappa blivit alvarligt sjuk & hennes föräldrar meddelar nu rakt av att stugan kommer säljas till hennes syster för 200.000kr ( under marknadspris. Ingen värdering gjord).

Hon blir med det arvslös och hennes syster får dessutom antal hundratusen i gåva pgr av det låga priset .

Något man kan göra eller bör tänka på i denna situation?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i ärvdabalken. Där anges att det som ett barn fått i gåva under förälderns livstid räknas som förskott på arv, om inte annat har angivits (i ex. gåvobrev) eller framgått av omständigheterna att det inte skulle vara förskott på arv (se 6 kap. 1 §). När man säljer en fastighet till underpris räknas skillnaden mellan värdet på fastigheten och köpeskillingen som en gåva. I din sambos fall innebär det att skillnaden mellan priset och värdet på fastigheten kommer att räknas av från systerns arv i framtiden.

Det finns dock inget krav på att betala tillbaka förskott på arv om man har fått mer än man hade haft rätt till om man delat upp arvet enligt de ordinarie reglerna (se 6 kap. 4 §). Det ska också tilläggas att ett testamente inte kommer vara giltigt i den del som rör fastigheten om arvlåtaren inte längre äger fastigheten (se 11 kap. 4 §).

Din sambo kommer inte bli arvlös, bröstarvingar (barn) har alltid rätt till minst sin laglott. Laglotten är halva arvslotten, dvs. om det inte finns fler barn än din sambo och systern så är arvslotten 50 % vardera och din sambo har rätt till 25 % av förälderns kvarlåtenskap (se 7 kap. 1 §).

Slutligen, jag anser att det viktiga i situationen är att få en värdering av fastigheten eftersom det är värderingen som styrker storleken på underpriset när man ska räkna av det från systerns framtida arv.

Hoppas ni fått klarhet i vad som gäller.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare