Köpare kräver skadestånd/prisavdrag utan något avtalsförhållande

Har ett pool-företag och sålde i våras en pool till en konsument. Vi rekommenderade en byggare för att göra jobbet och gav kunden fast pris på att bygga poolen. Kunden informerades muntligen att vi tog ansvar för materialet och byggaren för jobbet. Vi fakturerade poolen och byggaren fakturerade själv montagekostnaderna. Det visade sig sedan att de gjort fel vid bygget och kom överens med byggaren att han skulle ersätta kunden med en summa pengar. Problemet nu är att byggaren inte betalat kunden och att kunden då kräver ersättning av oss istället.

Vad gäller? Har vi något ansvar i detta när vi informerat att vi endast säljer materialet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret på din fråga finner vi framförallt inom det avtalsrättsliga området.

Det avgörande i fallet är huruvida köparen har någon grund för att kräva skadestånd från er som säljare av materialet.

Det relevanta i fallet är att du som säljare av materialet ingick ett avtal med köparen om att denne skulle få köpa material från dig. Avtalet som reglerar montage är du inte en part av. Det saknas alltså ett avtalsförhållande mellan er som reglerar byggandet. Enligt min uppfattning saknar därmed köparen något stöd för att kräva dig på skadestånd, eller ersättning av något slag. Avtalet mellan er har uppfyllts och genomförts korrekt, uppfattar jag det som. Med tanke på att avtalet mellan er inte reglerar annat än materialförsäljning är min slutsats att köparen saknar grund för ett sådant krav.

Köparen ska istället vända sig till uppdragstagaren som utförde byggandet och kräva sin rätt. Specifikt kan denne kräva prisavdrag, att felet rättas till utan ersättning, eller skadestånd från "byggaren".

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om det finns några funderingar är du välkommen att skriva i kommentarsfältet eller skicka in en ny fråga.

Hashim Mohammed RithaRådgivare