FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/12/2017

Köra bil trots indraget körkort

Hej! En person i min närhet kör bil utan körkort, indraget pga sjukdom. Kan jag straffas på något sätt. Har försökt pratat med honom vid ett flertal tillfällen men han blir bara arg. Han kan ju få tillbaka körkortet så fort läkarna godkänner det men han kör ändå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan inte straffas på grund av att någon annan kör bil utan körkort. Du begår ingen brottsling gärning.

Personen du talar om, som kör bil utan körkort på grund av att det är indraget begår dock en brottsling gärning och skulle kunna komma att dömas för grov olovlig körning (3 § Trafikbrottslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare