FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet21/02/2018

Kostnader för att kapa träd för grannar

Hej!

Min granne hade ett träd vars grenar hängde ner på taket på min lekstuga som ligger ett par meter från tomtgränsen. Det var uppenbar risk för att taket förr eller senare skulle komma till skada av grenarna.

Grannen själv nämnde vid ett flertal tillfällen att grenarna måste tas bort, eller att t.o.m. hela trädet borde tas bort, vilket jag dock aldrig har krävt eller påtalat.

Nu ca ett halvår efteråt vill han att jag ska stå för en del av kostnaden.

Har han något fog för detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att det är ägaren till fastigheten där trädet står som själv ska kapa trädet eller vissa grenar. Det föreligger ingen ersättningsskyldighet för dig i det fallet utan det är en kostnad för grannen. Om du med stöd av 3 kap. 2 § jordabalken skulle kapa trädet eller grenarna så skulle du få stå för den kostnaden eftersom det inte finns någon rätt att kräva att få dina kostnader betalda av ägaren. Du skulle även riskera att bli ersättningsskyldig om du orsakade skada.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare