Kostnader för avhjälpande av fel i vara

Jag köpte en Elcykel till hemleverans. När jag öppnade emballaget såg jag elsladdar som var okopplade, den såg krockad/bucklig ut på sidan, skruvar och bultar saknades, fäste till framlampan saknades. Svårt att tro att någon skulle ha missat det!Efter mycket om och men har företaget gått med på att jag får skicka tillbaka den till dem för reparation. Jag får stå för emballage och packning. Är det verkligen rätt? Jag köpte ju inte ett renoveringsobjekt! De vet även att jag har en funktionsnedsättning som försvårar proceduren att skicka tillbaka cykeln. Vad kan/ska göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen

Jag tolkar din fråga som att du i egenskap av konsument köpt cykeln från ett företag. Detta gör att konsumentköplagen (KkL) blir tillämplig och det är denna lag som mitt svar kommer att utgå från.

Eftersom KkL är tvingande kan företaget aldrig göra gällande att avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten jämfört med lagens bestämmelser är gällande. Det finns dock en möjlighet att avtala om villkor som är förmånligare för konsumenten än lagens bestämmelser. Detta framgår av 3 § KkL.

Fel i varan samt påföljder

I din situation verkar det inte vara något tvivel om att det rör sig om ett fel i varan. Säljaren har även, som jag förstått det, medgett felet.

Cykeln skadades vidare under leveransen vilket gör att säljaren bär risken och ansvarar därmed för om varan skulle komma bort eller förstöras. Risken för varan övergår till dig som köper först när du mottagit varan. Detta framgår av 6 § och 8 § KkL.

Påföljderna som kan göras gällande vid fel i varan framgår av 22 § KkL. Du har rätt att få felet avhjälpt eller få en omleverans. Det finns även en viss möjlighet att häva köpet eller få prisavdrag.

Som jag förstår din fråga är du fortfarande intresserad av att få cykeln men du vill att den repareras av säljaren, därför är ett krav på avhjälpande alternativt krav på en ny cykel det som jag bedömer som mest relevant för dig.

Din rätt till avhjälpande av felet alternativt omleverans

En konsuments rätt att kräva att få felet avhjälpt regleras i 26 § KkL. För att detta ska vara möjligt måste det kunna ske utan att det medför "oskäliga" kostnader för säljaren. I situationer där reparationsarbetet skulle innebära kostnader som är stora i förhållande till värdet på varan eller där det skulle betyda omfattande merarbete för säljaren blir det inte aktuellt med avhjälpande. I sådant fall kan du som konsument göra gällande en annan påföljd exempelvis prisavdrag eller häva köpet.

Kostnad för avhjälpande och omleverans

Vidare av samma paragraf, 26 § 3 stycke, framgår det att avhjälpande och omleverans ska ske utan kostnad eller olägenheter för köpare samt att det ska ske inom rimlig tid.

Sammanfattningsvis

Nej, säljaren har inte rätt att du som konsument ska stå för kostnaderna vid omleverans och avhjälpande av felet.

Skulle det inte vara möjligt för säljaren att avhjälpa felet eller skicka en ny cykel till dig har du rätt att häva köpet alternativ få prisavdrag som motsvarar kostnader för att reparera cykeln.

Om du har fler frågor tveka inte att höra av dig.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare