Kränkande uttalande - vad klassas det som?

Fick en skärmdump om att jag förutom vara mentalt sjuk var en missbrukande skolfröken. Dumpen var fyra år gammal. Jag är kristen, dricker inte ens och har inte jobbat som lärare på 20 år.. vad går detta som och vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Detta torde klassas som förtal enligt 5:1 BrB eller som förolämpning enligt 5:3 BrB beroende på vem som skickat skärmdumpen till dig. Skillnaden mellan förtal och förolämpning är vem meddelandet riktas till, vid förolämpning vänder sig gärningsmannen och lämnar meddelandet direkt till offret medan den som förtalar på ett eller annat sätt riktar sig till någon annan med syfte att såra den personen man pratar om eller sprider ett rykte om.
Om du vill hålla denna person ansvarig är mitt råd till dig att vända dig till polisen för en polisanmälan eller uppsöka en advokat.
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare