Krav vid undermålig flyttstädning

Hej

Jag vill som hyresvärd ställa krav till utflyttad hyresgäst ang. dålig flyttstäd. Hur ska jag gå till väga då diskussion med hyresgästen inte leder någonstans? Vad behöver ett formellt krav innehålla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill ställa kravet direkt till din hyresgäst finns det inga formella krav. Jag föreslår att du isåfall skickar ett mail eller ett brev där du är tydlig med din uppfattning av situationen och vad du vill, såsom att du inte tycker att han eller hon uppfyllt de krav på flyttstädning som följer av avtalet (vilket kan vara muntligt, också om hyresavtalet i övrigt är skriftligt) och att du därför skulle vilja att hyresgästen ersätter dig för att själv städa eller för att anlita en städfirma. Observera att exemplet inte nödvändigtvis är träffande för din situation, det beror som sagt på vad ni kommit överens om, utan mest är menat att tjäna som exempel på vad som kan vara bra att ha med. Ett allmänt och i högsta grad praktiskt tips är att hålla en trevlig ton. Enligt min erfarenhet är det betydligt enklare att få igenom sitt krav om man håller en trevlig och lösningsorienterad ton, medan en hård eller till och med konfliktuell ton tenderar att slå bakut och leda till mer konflikt än lösning.

Alltså: Mitt bästa råd om du vill vända dig direkt till hyresgästen är att vara tydlig med hur du ser på situationen och vad du vill, men utan att inbjuda till konflikt.

Du kan också vända dit till domstolsväsendet, genom att lämna in en stämningsansökan till den tingsrätt som har domsrätt där hyresgästen var skriven 1 november föregående år (10 kap 1 § 1–2 st rättegångsbalken). Lämnar du in en stämningsansökan 31 december 2018 avses alltså den adress där hyresgästen var skriven på 1 november 2017, medan om du lämnar in den 1 januari 2019 den tingsrätt som har domsrätt där hyresgästen var skriven 1 november 2018.

För stämningsansökan finns formkrav. Stämningsansökningar måste (enligt 42 kap 2 § rättegångsbalken) innehålla följande:

ett bestämt yrkande,en utförlig redogörelse för de omständigheter som åberopas till grund för yrkandet,uppgift om de bevis som åberopas och vad som skall styrkas med varje bevis samtuppgift om sådana omständigheter som gör rätten behörig (till exempel hyresgästens bokföringsadress relevant datum), om inte behörigheten framgår av vad som anförs i övrigt.

Man bör dessutom inge de bevis man har för sin sak, vilket i detta fall lämpligen bör bestå i daterad dokumentation av den dåliga städningen och en kopia av hyresavtalet, eller i övrigt någonting som styreker vilken nivå städningen borde ha hållit. Domstolsverket ger på denna länk en tydlig instruktion av sådant du behöver veta, om du överväger att lämna in en stämningsansökan.

Att gå till domstol kan bli både dyrt och bidra till konflikter. Jag rekommenderar dig därför att innan du bestämmer dig för att lämna in en stämningsansökan överväger om du tycker att det är värt att driva en process för att få rätt, och åtminstone först uttömma möjligheterna att komma överens på fredlig väg.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare