FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/12/2018

Krävs utökat umgänge för gemensam vårdnad?

Hejsan.

Jag har fråga ang gemensam vårdnad.

Om ett barn som idag är 5år och bor hemma hos sin biologiska mamma och den biologiska pappan har umgänge varannan helg samt somumarumgänge.

Mamman har ensam vårdnad och haft sedan födsel. Kan pappan utan att utöka sitt umgänge ha gem. vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. I alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande (6 kap. 2 a § FB).

Gemensam vårdnad behöver inte innebära utökat umgänge

I ett fall då den ena föräldern har enskild vårdnad om barnet kan föräldrarna komma överens om att vårdnaden ska vara gemensam. Om det inte är uppenbart att gemensam vårdnad är oförenlig med barnets bästa ska rätten besluta i enlighet med föräldrarnas vilja (6 kap. 4 § första stycket FB).

Eftersom mamman och pappan inte bor tillsammans är umgänge aktuellt, och som jag förstår det finns det ett fungerande sådant. Gemensam vårdnad behöver däremot inte innebära att umgänget ska utökas mer än vad det redan är. Ett barn har rätt till umgänge med den förälder som det inte bor med (6 kap. 15 § FB). Ett barn har således rätt till umgänge med pappan oavsett om föräldrarna har gemensam vårdnad eller ej. Umgänget är inte beroende av vårdnaden utan föräldraskapet.

Så länge mamman och pappan är överens om umgänget är det inget problem i sig. Det finns dock alltid en möjlighet för pappan att kräva mer umgänge än vad han har nu (jfr 6 kap. 15 a § första stycket FB). Möjligheten att begära mer umgänge än i nuläget kan dock ske trots mamman har enskild vårdnad.

Som svar på din fråga innebär det att pappan och mamman kan ha gemensam vårdnad utan att det krävs att umgänget är större än nu.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare