Lagligt att filma ett skolbråk i kapprummet?

Hej

Jag undrar om det är lagligt att en klasskamrat filmar ett bråk mellan två andra elever i kapprummet på skolan? Personen som filmar står öppet och fullt synlig - men endast en av eleverna som medverkar i bråket är medveten om att bråket filmas.

Läraren tvingade efteråt eleven att radera filmen utan att titta på den.

Hoppas på svar!

Med vänliga hälsningar

Gitte Hansen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Brottsbalken 4kap 6a§ finns en bestämmelse om kränkande fotografering. För att det ska vara olagligt krävs enligt den att upptagningen sker i hemlighet och att personen som blir filmad befinner sig i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller annat liknande utrymme. I detta fallet så får kapprummet i skolan anses som en plats där allmänheten har tillträde och därmed uppfyller situationen inte alla de krav som krävs för ansvar. Filmandet är alltså helt lagligt.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare