Lagligt att spela in telefonsamtal

Hej, får jag spela in ett telefonsamtal utan att personen jag prata med vet om det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I brottsbalken finns bestämmelser om vad som är att anse som brottsligt (länk till lagen https://lagen.nu/1962:700).

I fjärde kapitlet finns bestämmelser om frihet och frid och där står om avlyssning i t.ex. telefonsamtal.

I 4 kapitlets 9a § i brottsbalken finns bestämmelsen om olovlig avlyssning (se https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1). Där står att den som olovligen spelar in eller avlyssnar samtal i enrum, som telefonsamtal räknas till, utan att själv vara med i samtalet begår olovlig avlyssning.

Motsatsningsvis går det att tolka bestämmelsen så att om du deltar i samtalet har du all rätt att spela in ljudet utan att begå ett brott. Det finns inte bestämt någonstans att det är brottsligt att spela in samtal som du själv deltar i.

Men att spela in samtal utan att själv delta, är det alltid brottsligt? Nej, rekvisitet olovligen gäller bara så länge du inte har någon deltagares godkännande att spela in samtalet efter du är färdig. Skulle du spela in ett telefonsamtal mellan två personer som inte vet om det och du sedan säger det till den ena som säger att det är okej så är det inte ett olovligt inspelande.

Som svar på din fråga: Ja, du får spela in telefonsamtal så länge det är du som deltar i samtalet eller att du fått ett godkännande att spela in samtalet av någon som deltog.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare