Läkare tittade i min patientjournal - brottsligt?

En läkare i primärvården som inte hade vårdkontakt med mig, har varit inne i min patientjournal. Verksamhetschefen svarar att det hände av misstag eftersom de dagligen hanterar många olika ärenden. Är det ändå lagbrott?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att läkaren i fråga inte haft någon som helst inblandning i vården av dig, och menar att det eventuella intrånget skett helt oavsiktligt. De aktuella reglerna finns i brottsbalken (BrB), patientdatalagen (PDL) och offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Är det ett lagbrott?

I brottsbalken 4 kap. 9 c § stadgas förbudet mot dataintrång. Brottet innebär bl.a. att man bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling. Det kan till exempel röra sig om digitala uppgifter i en patientjournal. En förutsättning för straffansvar är också att intrånget sker olovligen. Så är fallet t.ex. om intrånget sker i strid mot gällande rätt. Inom hälso- och sjukvården gäller att endast den som deltar i vården av en patient eller av annat skäl behöver uppgifterna om denne för sitt arbete inom hälso- och sjukvården, har rätt att ta del av de dokumenterade uppgifterna i en patientjournal (4 kap. 1 § PDL).

Slutligen krävs för straffansvar att den misstänkte begått gärningen med uppsåt (1 kap. 2 § BrB). Detta innebär att man i tillräcklig grad är medveten om och förstår sitt agerande. Det krävs som minst att personen har förhållit sig likgiltig inför risken för att ett intrång skulle ske.

Vad kan du göra nu?

För att svara på din fråga tycks det alltså som att agerandet var brottsligt endast om det kan bevisas att personen i fråga gjorde intrånget med uppsåt. Ett rent misstag som skett till följd av oaktsamhet eller som en ren olyckshändelse är inte kriminaliserat. Trots detta kan det dock vara värt att påpeka att det eventuellt finns brister i en verksamhet, om det lätt uppstår misstag av detta slag. Även om inte en polisutredning kommer till stånd kan det således vara värt att ta saken vidare på annat håll, t.ex. genom att kontakta en patientnämnd som hjälper dig att ta ditt klagomål vidare, klaga direkt till IVO eller i sista hand göra en JO-anmälan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare