FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2018

Latent skatteskuld sambo

Vid dödsfall skall barna lösa ut sambon,Som äger halva huset

Om någon av barna bestämmer sig för att köpa huset

Kan man dra bort den latenta skatteskulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning efter ett samboförhållande behöver egendomarnas värde uppskattas för att kunna utföra en korrekt bodelning som sker enligt 8 § Sambolagen. Vilken värdering av egendomen som ska användas och om man då ska ta hänsyn till en latent skatteskuld framkommer inte av lagen. Vid bodelningar har HD godtagit att man tar hänsyn till den latenta skatteskulden vid beräkningen av egendomen enligt NJA 1975 s. 288 (som gällde skiljsmässa). Enligt doktrinen anses det korrekt att man gör samma värdering vid bodelning efter ett samboförhållande (lagkommentaren, Zeteo, 8 § Sambolagen). Ni kan därmed beakta den latenta skatteskulden vid värderingen.

Hoppas du fick svar på er fråga!

Jakob PeräRådgivare