Lawline hanterar ej nepalesisk rätt

Min lillebror har blivit arresterad i Nepal misstänkt för, tillsammans med 2 andra, innehav av 1 kg cannabis. Detta har precis hänt och UD är inkopplat. Det kan även röra sig om anklagelser kring smuggling. Min lillebror är 25 år och tidigare ostraffad. Min fråga är hur rättsprocessen ser ut i Nepal, vid åtal vilket straff kan vara aktuellt för brottet han har begått samt vikten av att snabbt skaffa en privat försvarare. Bör vi även skaffa en jurist i Sverige? Hur mycket hjälp kan vi räkna med från UD? Den offentliga försvararen som han har nu menar att åtalet kan ogillas då polisen inte följt de regler som finns vid gripandet, ex att han inte fick en förvarare inom 24 h. Kan det stämma? Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Jag beklagar det som har inträffat din lillebror i Nepal. Dessvärre sysslar dock Lawline endast med svensk rätt varför vi tyvärr inte kan uttala oss om hur rättsprocessen kan komma att se ut i Nepal. Jag rekommenderar dig därför att du istället vänder dig direkt till UD eller till en nepalesisk jurist / en jurist som kan nepalesisk rätt med dina frågor.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare