FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet04/08/2018

Lika fördelning av försäljningsvinsten?

Vi är sambor sedan 22 år tillbaka och har två barn.

Vi bor i en villa inköpt gemensamt -99 där jag gick in med handpenningen 200.000kr (köpesumma 1.025.000kr).

Han har under åren tjänat mer pengar än mig och följaktligen betalat mer till räkningar medan jag har deltidsarbetat och tagit hand om barnen.

Nu skall vi sälja och jag undrar om vi delar försäljningssumman lika?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Att ni är sambor och köpte villan gemensamt i syfte att bo där tillsammans, innebär att bostaden omfattas av sambolagens regler. Villan utgör så kallad samboegendom, 3 § sambolagen.

Allmänt om sambolagen och försäljning av gemensam bostad
När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas lika mellan samborna genom bodelning om någon av dem begär det, 8 § sambolagen. Samboegendomen ska i ett sådant tillfälle fördelas lika mellan parterna oavsett vem som har betalt mest vid köpetillfället. Detta innebär att om ert samboförhållande skulle upphöra så ska ni dela lika på villan (om någon av er begär bodelning av samboegendomen).

Den ena sambo får inte sälja bostad som utgör samboegendom utan den andra sambons samtycke, 23 § sambolagen. Däremot reglerar sambolagen inte hur en eventuell försäljningsvinst av den gemensamma bostaden ska fördelas mellan två sambor som är ense om att sälja.

Svar på din fråga
Eftersom att ni har köpt villan gemensamt och därmed också äger den tillsammans är det rimligt att ni delar lika på försäljningsvinsten. När ni säljer villan kommer ni att få betala skatt på försäljningsvinsten. Äger ni halva villan vardera kommer skatteverket att beskatta er för halva försäljningsvinsten var. Detta talar också för att ni delar lika.

Givetvis finns det inget hinder mot att ni reglerar detta själva på annat sätt. Ni är alltså fria att reglera försäljningsvinsten sinsemellan så som ni önskar.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare