Likabehandlingsprincipen för bostadsrättsföreningar

En granne i bostadsrättsföreningen har fått installera/sätta in takfönster. Finns det någon anledning till att likabehandlingsprincipen inte ska gälla för mig om jag låter utföra arbetet professionellt och med samma design/utformning som grannen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Likabehandlingsprincipen gäller för bostadsrättsföreningar och innebär att alla medlemmar ska behandlas lika. Principen innebär dock inte att alla medlemmar måste behandlas likadant i varje enskilt fall. Det skulle vara praktiskt omöjligt att behandla alla medlemmar likadant i varje fall. Alla medlemmar har olika förutsättningar med bland annat till exempel boendeyta, hushållets storlek, bostadsrättens läge.

Av den informationen som du dock har gett mig så ser jag ingen anledning till att likabehandlingsprincipen inte skulle gälla i ditt fall. Sa föreningen ja till din granne så borde dem säga ja till dig, som har samma begäran.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare