Lön för provjobb

Hej har provtjänstjobbat som chaufför i 2v fick inte ut all lön, är det rimligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avgörande för svaret på din fråga är om företaget du arbetade på är bunden av ett kollektivavtal eller inte. Kollektivavtalet binder arbetsgivaren att följa de regler för löner och anställningsvillkor som finns i avtalet. De allra flest kollektivavtal tillåter inte att arbetstagare arbetar utan lön. Om företaget går under ett kollektivavtal har de alltså förmodligen begått ett avtalsbrott mot sitt kollektivavtal när de vägrar att betala ut din lön och de kan därmed bli skyldig att betala skadestånd till facket. Går företaget under kollektivavtal ska de betala ut lönen till dig.

Är det så att företaget du jobbat på inte är bunden av ett kollektivavtal finns det tyvärr inte mycket du kan göra kopplat till att frågan inte är lagreglerad. Detta är i vilket fall som helst omoraliskt av företaget kan tyckas, men tyvärr finns det ingen lagbestämmelse som förbjuder detta beteende, förutsatt att ingen omständighet utom min kännedom gör att detta strider mot avtalsrätten i övrigt. Om du har blivit lovad lön, men så inte blivit fallet är detta ett avtalsbrott, problematiken är dock att bevisa detta utan ett skriftligt avtal. Det kan vara fördelaktigt att alltid kräva ett skriftligt avtal på att du ska få lön för ditt arbete. Det som är lagstadgat är att arbetsgivaren måste lämna skriftlig information om villkor som har betydelse för anställningen, däribland lön, om anställningen inte är kortare än tre veckor (6b § lagen om anställningsskydd).

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare