Makes arvsrätt vid dödsfall

Jag och min sambo har 2 gemensama barn, hen äger lägenheten vi bor i och jag äger sommarstugan. Vid ev dödsfall, ärver vi efter varan om vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en make dör upplöses äktenskapet (enligt 1 kap 5 § ÄktB). Det som sker när ett äktenskap har upplösts är att en bodelning görs mellan makarna där vardera make får sin del (9 kap. 1 § ÄktB). Om inget särskild är föreskrivet i äktenskapsförord eller i testamente så är huvudregeln att all egendom är giftorättsgods. Giftorättsgods är alltså all den egendom som makarna har som inte är enskild egendom(7 kap. 1 § ÄktB).

I bodelningen så delas all egendom på två. Den efterlevande maken får först ut sin del genom bodelningen men får även ut sin makes del genom att man som efterlevande maken har företräde framför gemensamma barn till arvet(3 kap. 1 § ÄB).

Man får som efterlevande maken full äganderätt (rätt att göra vad man vill) till sin del av bodelningen och fri förfoganderätt över arvet vilket innebär att hen har rätt att göra i princip vad som helst med arvet förutom att testamentera eller ge bort arvet.

Detta innebär för barnen att de måste vänta på att båda föräldrarna dör för att få ut sitt arv.

Om ingen av er har något särkullbarn och ni inte skriver något äktenskapsförord eller testamente som begränsar den andre makens rätt till arv så ärver ni alltså varandra.

Skillnaden mellan att vara gift och att vara sambo är att du som gift har rätt att ärva din make(förutom ovannämnda undantag) medan du som sambo inte har någon rätt till arv utan barnen får då ut arvet direkt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare